نخبگان کارآفرین
نخبگان کارآفرین

برند چیست

آیا برند همان اسم شرکت یا محصول و یا لوگو است؟ برندینگ چه تفاوتی با برند دارد؟ مگر کار برندینگ یا برندسازی را آتلیه‌های طراحی یا آژانس‌های تبلیغاتی انجام نمی‌دهند؟

برند چیست؟ آیا برند همان اسم شرکت یا محصول و یا لوگو است؟ برندینگ چه تفاوتی با برند دارد؟ مگر کار برندینگ یا برندسازی را آتلیه‌های طراحی یا آژانس‌های تبلیغاتی انجام نمی‌دهند؟ چطور می‌توان کار برندسازی یک مجموعه بسیار تخصصی را به سازمانی که تخصص دیگری دارد سپرد؟ منظور از استراتژی برند چیست و مگر تفاوتی با استراتژی کسب‌وکار دارد؟ و از همه مهم‌تر، آیا برندسازی به هزینه آن می‌ارزد و چیزی بر ارزش‌های مجموعه می‌افزاید؟
با پیشرفت صنعت بازاریابی در کشور، مقوله «برند» و «برندینگ» یا «برندسازی» هم روز به روز در سطح کسب‌وکارهای داخلی مطرح‌تر می‌شود. حتی اگر هیچ برخورد تخصصی با این مفهوم نداشته باشید، بسیار محتمل است که در سطح شهر یا در روزنامه‌ها با آگهی‌هایی مواجه شوید که وعده از «ثبت شرکت و ثبت برند» می‌دهند. اما «ثبت برند» چه معنایی دارد و پاسخ پرسش‌های مطرح شده در پاراگراف قبل چیست؟
اجازه دهید با سؤالی دیگر پاسخ را آغاز کنم. دیدن یا شنیدن این نام‌ها چه چیزی را به خاطر شما می‌آورد:«مک‌دونالدز»، «اپل»، «گوگل»، «سایپا»، «مادیران»، «کاله». این دسته از نام‌ها چطور:«کلنکس»، «ریکا»، «تاید»، «نیسان». در بین این دو دسته از نام‌ها البته تفاوت بزرگی هست که در نوشتارهای بعد به آن خواهم پرداخت، اما تا به اینجا، آیا شنیدن هرکدام از این نام‌ها مجموعه‌ای از تصاویر، پیام‌ها، احساسات و خاطرات را در ذهنتان زنده نمی‌کند؟ چطور یک نام به تنهایی تمام این‌ها را در خود جای می‌دهد؟ تفاوت این نام‌ها با نام‌های دیگری مثل «امیر عدنان» یا «بونمی کوکو» چیست؟
برند به بیان ساده، مجموعه‌ای از المان‌هاست که احساس خاصی را در مخاطب به وجود می‌آورد. برند شما، اعتبار شما، پیام و هدف شما و آن چیزیست که شما را از رقبایتان متمایز می‌کند.

جف بزوس مؤسس سایت «آمازون» برند را این‌گونه تعریف می‌کند: «برند شما، چیزیست که دیگران، وقتی شما در اتاق نیستید، راجع به شما می‌گویند.»

جهت تهیه محصولات آموزشی و شرکت در کلاسهای نخبگان کارآفرین کلیک کنید.

مسلماً هیچ راهی وجود ندارد که شما با تمام مشتریان بالقوه‌تان ملاقات کرده و در خصوص محصولات، پیام‌ها، ارزش‌ها و دیگر ویژگی‌های خاص کسب‌وکارتان توضیح دهید و برایشان روشن کنید که چرا باید به جای رقیبتان به سراغ شما بیایند. شاید بتوان این مسأله را با تبلیغات حل کرد، اما به طور قطع ضریب تأثیر هر بار تبلیغ شما هرگز کامل نخواهد بود. شما هرگز نخواهید توانست یک تبلیغ را به تمام مشتریان بالقوه‌تان نشان دهید؛ از طرفی هم تکرار دائم یک تبلیغ که ویژگی‌های شما را بیان می‌کند حوصله سر بر و کسل‌کننده است و احتمالاً به یک ضدتبلیغ تبدیل می‌شود، و شاید به همین دلیل است که صنعت تبلیغات هم هرروز بیشتر به سمت خلاقیت می‌رود و از الگوهای قدیمی فاصله می‌گیرد. بنابراین به نظر می‌رسد اگر بشود تمام این‌ها را در مجموعه‌ای از المان‌های کوچک جای داد تا با استفاده از آن‌ها، بدون خسته کردن مخاطب و در پلتفرم‌های گوناگون یادآوریشان کرد(تا مشکل تبلیغات خلاق هم حل شود)، مشکل بزرگی حل خواهد شد.این دقیقاً همان کاریست که برند برای شما انجام می‌دهد.


برای موفقیت در زمینه branding باید از علایق مشتریان خود آگاهی کاملی داشته باشید و چنان چه این علایق تغییری کردند شماهم این تغییرات را در محصولات و یا خدمات خود اعمال کنید.برندی موفق است که همه روزه سعی در کسب رضایت بیشتر مشتری داشته باشد و هم چنین تلاش کند مشتریان جدیدی را نیز جذب کند.در واقع مدیریت نادرست برند می تواند تاثیر منفی بر کسب و کار شما داشته باشد.امکان دارد شما در حال حاضر برند خاصی داشته باشید ولی این برند پاسخگوی نیاز شما نباشد و نتواند تاثیر مطلوبی بر مشتریان شما بگذارد. در این صورت نیاز است تا تغییراتی در برند خود ایجاد کنید و آن را بهبود ببخشید، تاعلاوه بر جذب مشتری بیشتر، از رقبای خود نیز عقب نمانید.

ضرورت برند سازی

ضرورت داشتن برند ازاین روست که باتوجه به حرکت جوامع مصرفی به سمت مد گرایی، در اختیار داشتن برند یا نام تجاری  معتبر یکی از راهکارهای ایجاد تمایز و شخصیت به شمار می رود. اهمیت برند برای مشتری به واسطه دانش مشتری از برند ایجاد می شود، که به واسطه تعدادی از عوامل ناشی می شود اما شاید دو مورد زیر مهمترین آنها باشند:

1-عمق برند: اولویت ذهنی مشتری در انتخاب برند درمیان سایر برند های مشابه، به طور مثال بسیار افراد پس از شنیدن کلمه نوشابه درذهنشان بلا فاصله Coca Colaتداعی میشود.

2-گستردگی برند: هر چه رابطه مشتری با برند پیچیده تر باشد، یا به عبارتی به واسطه تنوع تعاملات، برنددر ذهن بیشتر باشد  فرصت ایجاد وفاداری بلند مدت بیشتراست.

انواع برند سازی

تاکنون دسته بندی های مختلفی از انواع برند سازی توسط اساتید این حوزه ارائه شده است. تعاریف و انواع مختصر بخش مهم چنین است.

  • برند سازی مشارکتی باCo – Branding:مشارکت با برندی دیگر جهت دستیابی به هدف.
  • برند سازی دیجیتال : وب سایت ، رسانه های اجتماعی، بهینه سازی موتور جست و جو، استفاده از وب برای تجارت.
  • برند سازی شخصی یا Personal Branding:روش هر فرد برای ایجاد اعتبار و شهرت برای خودش.
  • برند سازی علّی:همسو سازی برند با یک نیت خیر خواهانه، مسئولیت اجتماعی شرکت.
  • برند سازی کشور: تلاش برای حذب توریست و کسب و کار.
  • برند سازی شانل مباحث و مفاهیم مختلفی چون جایگاه یابی  و جایگاه سازی برنذ Brand Positioning، نام گذاری برند، انتخاب رنگ برند و طراحی شخصیت بصری برند (لوگو ، آرم و…) توسعه برند، ارزش برند و… است.
جهت تهیه محصولات آموزشی و شرکت در کلاسهای نخبگان کارآفرین کلیک کنید.