نخبگان کارآفرین
نخبگان کارآفرین

ارتباط موفق با دیگران

همه ارتباط برقرار می کنند اما اینکه یاد بگیریم چگونه یک ارتباط خوب برقرار کنیم نیازمند داشتن مهارت است. برای اینکه در کار و تجارت موفق شویم (یا هر عرصه دیگر از زندگی)، باید بتوانیم مهارت های ارتباطی را خوب یاد بگیریم.

 برای بعضی ها ارتباط برقرار کردن ساده است. بعضی ها ذاتاً استاد ارتباط برقرار کردن هستند و اعتماد به نفس بسیار زیادی برای اینکار دارند. اما بقیه چطور یاد می گیرند که با دیگران ارتباط برقرار کنند؟ در اینجا به 7 راهکار برای ایجاد ارتباط موفق اشاره می کنیم:

 

1- اعتماد به نفس داشته باشیم:

مهارت های مردمی خوب با اعتماد به نفس شروع می شود. وقتی کسی اعتماد به نفس داشته باشد خیلی خوب معلوم می شود. اعتماد به نفس مثل آهن ربایی بقیه را به سمت ما می کشاند و رفتارهایمان نشان می دهد که ارزش صرف وقت و تلاش را داریم. وقتی حس قوی نسبت به خودمان داشته باشیم، خیلی سریع از گپ کوتاهی که با کسی داریم گذشته و فرصتی در اختیارمان قرار می دهد که بتوانیم بدون اتلاف وقت به قلب رابطه دست یابیم.

وقتی می خواهیم رابطه ای مؤثر داشته باشیم، یکی از مهمترین قوانینی که باید رعایت کنیم این است که مستقیم به چشم های طرف مقابل نگاه کنیم. کسانیکه اعتماد به نفس کافی ندارند از ارتباط چشمی خودداری می کنند. خودداری از ارتباط چشمی نشان دهنده عدم علاقه یا بدتر از آن عدم صداقت است. وقتی دو نفر با هم ارتباط چشمی برقرار می کنند، ارتباطی مؤثر شکل می گیرد. ارتباط چشمی با حرف هایی که می زنیم هم اعتبار می بخشد.

2- به دیگران اعتماد ببخشیم:

خیلی ها مرتکب این اشتباه می شوند که زیاد در مورد خودشان حرف می زنند. هیچ چیز بدتر از لاف زدن در مورد خود، یک ارتباط را خراب نمی کند. یکی از بهترین راهکارها برای اینکه یاد بگیریم چطور با مردم ارتباط برقرار کنیم این است که به جای اینکه آنها را مجبور کنیم به حرفهایمان گوش دهند، از آنها بخواهیم در مورد خودشان حرف بزنند. این باعث می شود طرف مقابل احساس راحتی بیشتری کرده و اعتماد به نفسش بالا رود. همچنین موقعیتی ایجاد می کند که فرد مقابل هم همین کار را برای ما بکند و به حرفهایمان گوش دهد.

3- هنرمندانه سوال بپرسیم:

یکی از سریع ترین راه ها برای شکستن قفل سکوت پرسیدن سؤال هایی است که بتوان آنها را خیلی راحت با بله یا خیر جواب دارد. با پرسیدن سؤالی که به یک جواب با جزئیات بیشتر نیاز هست، فرد مقابل باید توضیح بیشتری بدهد و اطلاعاتی که دارد را در اختیارمان بگذارد. بخشی از ارتباط موفق یاد گرفتن این است که سؤالاتی را مطرح کنیم که فرد مقابل را به فکر کردن وا دارد. یک چیز به دیگری منتهی می شود و در مدت کوتاهی داستان هایی بین دو طرف منتقل می شود و یخ رابطه می شکند.

آب و هوا را فراموش کنیم و بحث را از سیاست و مذهب هم دور کنیم. در مورد لباسی که طرف مقابلمان پوشیده است نظری بدهیم. البته باید سعی کنیم که طرفمان را با سؤالاتمان بمباران نکنیم. این باعث می شود فرد معذب و خسته شود. یادمان باشد مکالمه را نباید به بازجویی تبدیل کنیم. وقتی می خواهیم اسم کسی را بپرسیم، فوراً آن را تکرار کنیم. بلند گفتن یک اسم کمک می کند بهتر در خاطرمان بماند. از اسم طرف مقابلمان در طول مکالمه استفاده کنیم و لبخند زدن هم فراموشمان نشود.

4- دو بار گوش کنیم، یک بار حرف بزنیم:

می گویند به یک دلیلی خدا دو گوش و یک دهان به ما داده است. دلیل آن این است که باید دوبرابر آنچه که حرف می زنیم، گوش دهیم. در ارتباط با مهارت های مردمی، این یعنی وقتی فرد مقابلمان صحبت می کند، باید همه توجهمان را به او بدهیم. نباید غرق این فکر شویم که بعد از آن ما چه باید بگوییم یا بعداً چه اتفاقی می افتد یا هر فکر بی ارتباط دیگری. تمرکز کنیم، اطلاعاتی که ارائه می شود را جذب کرده و راهی برای دنبال کردن صحبت او با پرسیدن یک سؤال مرتبط با موضوع پیدا کنیم.

در چیزهایی که طرف مقابلمان علاقه دارد، علاقه نشان دهیم و اگر موضوع بحث چیزی است که هیچ از آن نمی دانیم، می توانیم از آن به نفع خودمان استفاده کنیم و اطلاعات بیشتری در مورد آن موضوع کسب کنیم. اعتراف کنیم که برایمان موضوع آشنایی نیست و از او بخواهیم که بیشتر در مورد آن با ما حرف بزند. مردم دوست دارند چیزهایی که می دانند را با بقیه در میان بگذارند و این اعتماد به نفس آنها را خیلی بالا می برد. وقتی موضوع مورد علاقه طرف مقابلمان را پیدا کردیم، دیگر هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.

5- توانا بود هرکه دانا بود:

ارتباط مؤثر و موفق با دانش شروع شده و خاتمه می یابد. کسانیکه مسافرت می کنند، مطالعه می کنند یا از جریانات روز باخبرند برای هم صحبتی فوق العاده اند. هرچه فردی تجربیات بیشتری از زندگی داشته باشد، بهتر می تواند با دیگران ارتباط برقرار کند.

کسانیکه مسافرت می کنند توانایی این را دارند که فرهنگ ها و مردمان دیگر را بهتر درک کنند و آنهایی که زیاد مطالعه می کنند، در مورد همه موضوعات اطلاعات کافی برای بحق کردن دارند و می توانند خود را با هر مکالمه ای تطبیق دهند. شخصی که در فعالیت های مختلف شرکت دارد، مطمئناً می تواند با افراد دیگر وجه اشتراک پیدا کرده و مکالمه را به جریان بیندازد.

6- ریسک پذیر باشیم:

عزت نفس هم معنای اعتماد به نفس است و حتی با وجود طرد شدن، عزت نفس یک شخص هیچ تغییری نمی کند. بیشتر وقت ها افراد بخاطر اینکه از طرد شدن واهمه دارند، از فرصت ها استفاده نمی کنند. طرد شدن باعث می شود فرد احساس حقارت کند. در واقع، طرد شدن عزت نفس فرد را تغییر نمی دهد. ما همان فرد باقی می مانیم، به همان اندازه ارزشمند و مهم که قبل از شروع مکالمه بودیم.

هیچکس نمی تواند عزت نفس را از ما بگیرد. فقط خودمان هستیم که می توانیم اینکار را بکنیم طرد شدن تا زمانیکه اتفاق نیفتاده است یک توهم است. چرا باید وقتمان را نگران اینکه اگر این اتفاق بیفتد یا آن اتفاق بیفتد هدر دهیم؟ از فرصت استفاده کنیم و برای آنچه که می خواهیم دست به تلاش بزنیم و در صورت لزوم ریسک را هم نادیده نگیریم. تنها راه یاد گرفتن ارتباط با دیگران از طریق تمرین کردن میسر است.

7- کم کم شروع کنیم

یاد گرفتن اینکه چطور با آدم ها ارتباط برقرار کنیم زمان می برد و هرکس با سرعت مخصوص خودش پیشرفت می کند. کم کم شروع کنیم؛ سعی کنیم هربار با یکی از این نکات آشنا شویم. در پایه، یک ارتباط خوب با اعتماد به نفس شروع می شود و این رشته ای است که همه چیز را به هم وصل می کند. هر آشنایی کمک می کند اعتماد به نفستان بالاتر رود و تجربیاتمان متفاوت تر شود. یک جای خوب برای تمرین کردن این مهارت های مردمی محل کار است. وقتی صحبت کردن با همکارانمان راحت تر شد، سعی کنی با افرادی از رتبه های بالاتر مثل مدیرانمان صحبت کنیم. در زمان کوتاهی، مهارت هایی که یاد گرفته بودیم در ما نفوذ کرده و دیگر نیاز به فکر کردن هم ندارد.

هیچکس تابحال نگفته است که حرف زدن با آدم ها کار ساده ای است. برای بعضی ها، به دست آوردن اعتماد به نفس لازم برای شروع مکالمه، قدم بزرگی است. این ممکن است سخت ترین مرحله کار باشد اما وقتی اولین قدم را برداشتیم، بقیه آن راحت تر خواهد شد. به خودمان ایمان داشته باشیم و بدانیم که ما به اندازه طرف مقابلمان با ارزش هستیم.

ارتباط موفق و مؤثر مهارتی است که همه باید داشته باشند زیرا رمز رسیدن به موفقیت و پیشرفت در جوانب مختلف زندگی، همین ارتباط مؤثر و مناسب است.