نخبگان کارآفرین
نخبگان کارآفرین

رویکرد تجاری C2B؛ ظهور مدلی جدید در دنیای تجارت و بازرگانی

پیش از این، رویکرد «کسب و کار به مشتری » (B2C) بزرگترین مدل تجاری مورد استفاده در دنیا به شمار می‌رفت و رویکرد «کسب و کار به کسب و کار » نیز پشت سر آن قرار داشت. پس از آن با ظهور اینترنت و سهولت کسب و کار اینترنتی، رویکرد «مشتری به کسب و کار » (C2B) که گاهی اوقات «مصرف کننده به کسب و کار » نیز نامیده می‌شود ابداع گردید. به زودی این رویکرد به بزرگترین روش کسب و کار در دنیا تبدیل شده و حتی تمامی کسب و کارها را مجبور به ایجاد تغییراتی در استراتژی‌هایشان نمود.

 رویکرد C2B جدیدترین مدل تجاری است که بر پایه تجارت اینترنتی است. در این مدل، مشتریان به فروش محصولات و خدمات (مشتمل بر نظرات) خود به شرکت‌هایی می‌کنند که حاضر به خرید آنها هستند. در واقع مصرف کننده محصولات یا خدماتی را ایجاد می‌کند که توسط سازمان‌ها و شرکت‌های تجاری به مصرف می‌رسند. رویکرد C2B بر پایه مشارکت مصرف کننده در تعریف فرصت‌ها و راهکارهاست و این امکان را فراهم می‌کند تا مصرف کننده نیز نقشی در تولید یک محصول یا توسعه خدمات داشته باشد. در نوع دیگری از رویکرد C2B، به جای این که یک شرکت تجاری، خدمات یا محصولات خود را تبلیغ نموده و منتظر خریداران آنها بماند، مصرف کنندگان در ازای مبلغی که حاضر به پرداخت آن هستند، خدماتی را از شرکت تجاری تقاضا می‌نمایند و منتظر پاسخ از جانب آن شرکت تجاری می‌مانند. به عنوان مثال زمانی که مشتری (مصرف کننده) نظرات خود را در مورد چیزی منتشر می‌کند یا ایده‌ای کارآمد برای توسعه محصولات به یک شرکت می‌دهد، در این صورت در حال ایجاد ارزش برای آن کسب و کار خواهد بود. نوع دیگری از C2B زمانی حاصل می‌شود که مصرف کننده با شرکت تجاری قراردادی بسته و در ازای دریافت مبلغی، محصولات آن شرکت را در وبلاگ، وبسایت یا رسانه‌های اجتماعی خود معرفی و تبلیغ می‌نماید. مثلا شرکت‌های غذایی ممکن است از بلاگرهای غذایی [بلاگر عموما شخصی است که دنبال کنندگان زیادی در رسانه‌های اجتماعی داشته و نظرات وی می‌تواند بر روی این افراد تاثیرگذار باشد] درخواست نمایند که محصول جدیدی را معرفی و برای خوانندگان خود مورد نقد و بررسی قرار دهند. گاهی اوقات نیز شرکت‌های تجاری در ازای نقد و بررسی محصولات خود در یوتیوب توسط یک بلاگر، محصولاتی رایگان به عنوان پاداش برای وی در نظر می‌گیرند یا طی قراردادی، مبلغی پول به حساب وی واریز می‌کنند. امروزه سرویس‌هایی نظیر Google Ads/Adsense با ساده‌سازی فرآیند پرداخت پول به بلاگرها، انجام چنین کارهایی را تسهیل نموده‌اند. این سرویس‌ها در واقع پلتفرم‌هایی تبلیغاتی هستند که روش‌های تبلیغاتی مختلف را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. همچنین سرویس‌هایی نظیر Amazon Affiliates به صاحبان وبسایت اجازه می‌دهد که با ایجاد پیوندهایی (لینک‌هایی) به محصولاتی مشخص در وبسایت خود، به کسب درآمد بپردازند. در این حالت تبلیغاتی بر روی وبسایت قرار داده می‌شود که بازدید کننده با کلیک بر روی آنها مستقیما به صفحه‌ی بررسی و خرید اینترنتی آن محصول هدایت می‌شود. مدل C2B در نقطه‌ی مقابل مدل تجاری کسب و کار به مشتری (B2C) قرار دارد. قوانین خرید و فروش و تجارت باید در مدل‌های C2B نیز به کار روند و مصرف کننده باید چیزی دارای ارزش افزوده را به کسب و کار یا شرکت تجاری ارائه نماید.
برنت واکر، قائم مقام و مدیر ارشد بازاریابی در شرکت C2B Solutions می‌گوید که بارزترین تفاوت C2B با سایر روش‌های تجاری این است که در آن مصرف کنندگان به شرکت تجاری ارزش ارائه می‌دهند. این کار می‌تواند مشتمل بر مشارکت مشتریان در ایجاد ایده‌ها، مفاهیم متفاوت از محصولات یا خدمات و ارائه راهکارهایی به شرکت تجاری از طریق رسانه‌های اجتماعی باشد.


C2B در نتیجه‌ی دو تغییر مهم و اساسی بنیان‌گذاری شده است.

بر خلاف رسانه‌های سنتی، که یکسویه و یک‌طرفه بودند، اینترنت دوسویه یا دوطرفه است و برقراری ارتباط دوجانبه بین مصرف کننده و کسب و کار را ممکن می‌سازد. علاوه بر آن کاهش قیمت تکنولوژی باعث شده است که افراد هم اکنون بتوانند به تکنولوژی‌های توانمندی نظیر سیستم‌های کامپیوتری، سیستم‌های صوتی و تصویری و سایر تکنولوژی‌های دیجیتال دسترسی داشته باشند. این تکنولوژی‌ها پیش از این انحصارا در اختیار شرکت‌های بزرگ قرار داشتند.

جهت نیاز به هرگونه مشاوره لطفا کلیک کنید .


تجارت الکترونیک نوع مهمی از C2B است که در آن مصرف کنندگان می‌توانند محصولات یا خدماتی را به شرکت‌های تجاری ارائه نمایند، و شرکت‌های تجاری در قبال آن محصولات یا خدمات، مبالغی را به مصرف کنندگان بپردازند. این نوع تجارت کاملا نمونه معکوس شده‌ی مدل سنتی B2C است. مدل C2B رویکردی است که می‌تواند به عنوان مدل جدید تجارت و بازاریابی یک شرکت تلقی شده یا این که به مدلی که پیش از این در آن شرکت استفاده می‌شده افزوده گردیده و آن را تکمیل نماید. تفاوت مهم دیگری که بین C2B و B2C وجود دارد این است که در رویکرد C2B، مشتری به عنوان بخشی از رابطه تجاری  به شمار می‌رود. و برای این که یک رابطه پایدار باقی بماند باید هر دو طرف، وجود یکدیگر را به رسمیت بپذیرند. از این رو مصرف کننده نقشی اساسی در پیشبرد اهداف C2B خواهد داشت.   
بازاریابی رابطه‌مند  نمونه‌ای از بازاریابی است که در آن محصولاتی توسط مشتریان به صاحبان کسب و کار فروخته می‌شود. مشتری یا در واقع شخص، از طریق اینترنت لینکی را به صورت آنلاین منتشر می‌کند که از طریق آن می‌توان به درگاه خرید یک محصول دست یافت. بدین ترتیب، مثلا یک نویسنده می‌تواند با فروش موفق آثار خود از طریق اینترنت، عدم موفقیت در فروش به صورت سنتی را جبران نماید. یک عکاس نیز می‌تواند تصاویر ثبت شده‌ی خود را به صاحبان کسب و کار بفروشد. در این مثال، گاهی اوقات شرکت‌ها و آژانس‌های عکاسی، با عقد قراردادهایی تصاویر را از عکاس‌ها خریداری می‌کنند. بدین ترتیب، اشخاصی که پیش از این تنها خریدار محصولات یا خدمات شرکت‌ها بودند، اکنون می‌توانند از مهارت‌ها و قابلیت‌های خود استفاده نموده و به فروشنده خدمات و محصولات خود تبدیل گردند.
همانطور که انتظار می‌رود وقتی سخن از مدل C2B به میان می‌آید، معمولا منظور بازاریابی و کسب و کار اینترنتی (آنلاین) است. مدل C2B شامل سه مولفه اساسی است:

•    مصرف کننده: که می‌تواند هر شخصی باشد که به ارائه یک محصول یا خدمات به شرکت یا سازمان می‌پردازد. بسته به مدل مورد استفاده، مشتری می‌تواند یکی از افراد زیر باشد:
1- مدیر شبکه یا سایت  یا بلاگر  که می‌تواند با نمایش آخرین محصولات یک شرکت در وبسایت، وبلاگ یا رسانه‌های اجتماعی خود به تبلیغ آنها بپردازد.
2-عکاس که می‌تواند تصاویر خود را به صاحبان مشاغل بفروشد.
3-شخصی که فعالیت زیادی در شبکه‌های اجتماعی داشته و هزاران دنبال کننده دارد می‌تواند تصاویر یا فیلم‌هایی از خود در حال استفاده از محصولات یا خدمات یک شرکت تجاری منتشر نموده و بدین ترتیب آن را به مخاطبین خود در رسانه‌های اجتماعی معرفی نماید.
4-افرادی که در نظرسنجی‌ها شرکت می‌کنند می‌توانند داده‌های ارزشمندی برای تحقیقات کسب و کار فراهم کنند.
5-هر شخصی که دارای ارتباطات مناسب در زمینه پیشنهاد مشاغل بوده و از طریق وب‌سایت‌های کاریابی به پیشنهاد کار به افراد می‌پردازد.

•    کسب و کار: متشکل از هر گونه شرکت تجاری یا کسب و کار دیگر است که با کمک درگاه‌های (پورتال) واسطه به خرید محصولات یا خدمات از یک شخص (مصرف کننده) می‌پردازد. این رابطه تجاری می‌تواند دلایل متعددی داشته و به صورت مستقیم یا غیر مستقیم انجام گیرد. مثال‌هایی از شرکت‌هایی که می‌توانند جزو چنین مشتریانی باشند عبارتند از:
1- شرکت‌هایی که نیاز به تبلیغات آنلاین دارند.
2-آژانس‌های تبلیغاتی که نیاز به خرید تصاویر ثبت شده توسط عکاسان دارند تا محتوای خود را کاربرپسندتر سازند.
3- شرکت‌هایی که نیاز به استخدام فرد یا افراد جدیدی داشته تمایل دارند که بهترین نفرات ممکن را از طریق سایت‌های استخدامی به کار گیرند.
4- تولید کنندگانی که نیاز به بازخورد نسبت به محصولات خود داشته تا بتوانند نسبت به توسعه آن محصولات اقدام نمایند.

•    واسطه : معمولا به درگاهی (پورتال) گفته می‌شود که توسط کسب و کار (خریدار) و افراد (فروشنده) مورد استفاده قرار می‌گیرد. واسطه، عنصری ضروری بین خریدار و فروشنده است. این پورتال یا درگاه می‌تواند یک خریدار را به فروشندگان متعددی پیوند دهد، نظیر فروشگاه آمازون؛ یا می‌تواند هم توسط افراد و هم توسط شرکت‌های تجاری مورد استفاده قرار گیرد، نظیر فیسبوک و ای‌بِی . تبلیغات سنتی از جمله تبلیغات تلویزیونی قادر به انجام چنین کارهایی نیستند. ولی حساب‌های فیسبوک، توییتر، فروشگاه اینترنتی آمازون یا یک وبسایت پیشرفته نمونه‌هایی عالی از واسطه‌ها هستند. برخی از واسطه‌ها ترجیح می‌دهند که دو پورتال متفاوت ایجاد نمایند، یکی برای فروشندگان و دیگری برای خریداران. واسطه‌ها را می‌توان در دو دسته طبقه‌بندی نمود:
1- واسطه خارجی: به صورت نماینده طرفین (خریدار و فروشنده) عمل می‌کند نظیر سایت‌های استخدامی؛
2-واسطه داخلی: اساسا خود کسب و کار است که از طریق برنامه‌ای ارتباطی، عمل پرداخت به فروشنده را مستقیما انجام می‌دهد.

در مدل C2B، شخص یا فروشنده تنها کسی نیست که تلاش می‌کند محصولات خود را بفروشد، بلکه کسب و کار و شرکت‌های تجاری نیز اگر خواهان نیل به C2B و انتخاب بهترین محصولات یا خدمات هستند، باید در این زمینه مهارت‌هایی را توسعه دهند. از این رو باید ابزارهای بازاریابی نظیر تحقیقات کسب و کار، کانال‌های بازخورد مشتریان، پیام‌ها یا پیشنهادات مشتریان، و رسانه‌های اجتماعی را به کار گیرند. سازگاری با رویکرد C2B نیازمند تلاش‌ها و منابع ویژه است، ولی مشارکت مشتریان در تصمیمات تجاری امری ضروری در کسب و کار مشتری‌محور کنونی است.


نکات مهم در C2B


1)    نظرات مشتریان

هر بازخوردی با ارزش است. یکی از بزرگترین اشتباهات افراد این است که فکر می‌کنند بازخورد منفی به کسب و کار آنها لطمه می‌زند. این تفکر صحیحی نیست، بلکه این نحوه پاسخگویی به بازخورد منفی است که به کسب و کار لطمه می‌زند.
زمانی که یک مشتری تصمیم می‌گیرد تا نظرات خود را در مورد محصولات شما، در رسانه‌هایی نظیر Yelp، Google+، و ... منتشر نماید، در حال ارائه‌ی داده‌هایی بسیار ارزشمند به شماست. اگر شما بدان نظر پاسخ دهید، می‌توانید شهرت و محبوبیت خود را افزایش دهید. پاسخ به این نظرات می‌تواند شامل جملات کوتاهی برای سپاسگزاری یا معذرت‌خواهی بوده یا این که جوابی مفصل به مشتری داده شود و یا این که حتی در پاسخ به آن نظر، تغییراتی در رویه و خط مشی شرکت تجاری ایجاد شود. پس تمام مشتریان بر روی شرکت تجاری تاثیر داشته و می‌توانند برای شرکت‌های تجاری که قصد افزایش شهرت و اعتبار خود در فضای آنلاین را دارند به طور بالقوه، دارایی با ارزشی به شمار روند.
حتی می‌توان برای شرکت مشتریان در امر نظردهی، تشویقاتی برای آنها در نظر گرفت. معمولا جوایزی که بابت نظردهی به مشتریان داده می‌شوند پول نقد نیستند بلکه جوایزی انگیزشی مانند اعطای حق ورود به یک قرعه‌کشی، اعطای تخفیف و امثال آن می‌باشند.

جهت نیاز به هرگونه مشاوره لطفا کلیک کنید .

2)    همهمه و سر و صدای آنلاین
ایجاد سر و صدا و همهمه اینترنتی از جمله راه‌های کارآمد برای جلب توجهات است. از دیرباز پوشش‌دهی جراید از مراسم رونمایی از محصولات از جمله راهکارهای جلب توجهات بوده است. وجود مقاله‌ای در مورد محصول شما در یکی از جراید کثیرالانتشار به خصوص در صورتی که توسط فرد متخصصی نوشته شده باشد از راه‌های بسیار مطمئن برای جلب نظر افراد مختلف جامعه است.
البته امروزه روزنامه‌ها تا حدود زیادی اهمیت و مخاطبان خود را از دست داده و روزنامه‌نگاران کمتر از گذشته تاثیرگذار هستند. اخبار معمولا از طریق رسانه‌های اجتماعی انتشار می‌یابد و این موضوع باعث افزایش احتمال تکثیر اخبار دروغین و جعلی گردیده است ولی حتی این امر نیز نمی‌تواند خالی از فایده باشد. مشارکت دادن مستقیم مشتریان در رونمایی و معرفی محصولات، روشی است که کارخانه اَپِل  مدتهاست در پیش گرفته و از این بابت مشهور نیز هست ولی حتما لازم نیست برای این کار به اندازه اپل بزرگ باشید. این کار در هر سطحی قابل انجام است. با انجام چنین کاری می‌توانید در معرض دید و توجه مشتریان بالقوه‌ی جدیدی قرار بگیرید.
همچنین می‌توانید توسط مشتریان خود، اخبار و اطلاعاتی از برند یا محصول خود را در وبسایت‌های اختصاصی وبسایت‌هایی که به طور اختصاصی به پوشش‌دهی یک مطلب خاص می‌پردازند مثلا وبسایتی که فقط به معرفی و فروش ابزارآلات می‌پردازد، تالارهای گفتمان مجازی ، و رسانه‌های اجتماعی منتشر نمایید. شناسایی اشخاصی که صادقانه به نمایش برند می‌پردازند و تبدیل آنها به مبلّغینی قابل اعتماد از طریق اعطای تشویقات و پاداش‌های انگیزشی، راهکاری بسیار سودمند است.
اگر شما از مشتریان وفادار یک برند هستید می‌توانید با افزایش تعداد دنبال کنندگان خود و در عین حال انتشار تصاویر و فیلم‌هایی مرتبط با محصولات آن برند از خدمات رایگان آن برند برخوردار گردید.
یکی از رایج‌ترین اقدامات در رویکرد C2B استفاده از پست‌های دارای اسپانسر توسط کسانی است که دنبال کنندگان زیادی داشته و در واقع بر تعداد نفرات زیادی تاثیرگذار هستند. این کار بیشتر در اینستاگرام و یوتیوب رایج است ولی در تمامی رسانه‌های اجتماعی قابل انجام است. افراد تاثیرگذار در رسانه‌های اجتماعی می‌توانند از طریق این رسانه‌ها، استفاده‌ی خود از محصولات یا خدمات یک شرکت را به نمایش گذاشته و از این طریق توجه دنبال کنندگان خود را بدان محصول یا خدمات جلب نمایند.

3)    تمرکز و تاثیرگذاری
یکی دیگر از ارزش‌هایی که مشتریان در رویکرد C2B دارند، نظرات آنهاست. مصرف کننده، بازار هدف است و این که آنها چرا یک محصول را می‌خرند یا نمی‌خرند پیامدهای بزرگی بر تولید و فروش شرکت تجاری و به طور کلی بر محصول آن دارد.دریافت نظرات مخاطبین در مورد چیزهای خاص و داشتن ایده‌ای خوب از چیزی که مخاطبین انتظار دارند و می‌خواهند نکته مهمی است حتی با این که افرادی نظیر استیو جابز اعتقاد دارند که مشتری تا زمانی که یک چیز را نبیند به درستی نخواهد دانست که دنبال چه چیزی هست.
برای شرکت‌های تجاری، به حداکثر رساندن مشتریان وفادار و راه‌اندازی جلسات بحث آزاد برای اطلاع‌رسانی در مورد نوآوری‌های اخیر شرکت امری با اهمیت است. تحقیقات در حوزه کسب و کار پیش از معرفی و رونمایی از یک محصول، می‌تواند تا حدود بسیار زیادی احتمال موفقیت محصول را افزایش دهد.شما باید نقاط ضعف خود را به خوبی شناخته و بدانید که محصولتان چه محدودیت‌هایی دارد و نیز باید بر روش‌های غلبه بر این نقاط ضعف و محدودیت‌ها آگاه باشید.   

 
مزایا و محدودیت‌های C2B


امروزه اکثر افراد دارای گوشی‌های هوشمند هستند و یا از طریق کامپیوترهای خانگی یا حتی تبلت به اینترنت دسترسی دارند که این امر مصرف کنندگان را قادر می‌سازد تا به صورت آنلاین با شرکت‌های تجاری و برندهای مختلف در ارتباط باشند. کاترین آرلاین  در مقاله‌ای توضیح می‌دهد که پیش از این فقط شرکت‌های تجاری به ارائه محصولات یا خدمات به مشتریان می‌پرداختند ولی امروزه تغییراتی صورت گرفته و این امکان فراهم شده است که مشتریان نیروی محرکه یک معامله و داد و ستد باشند. در مدل C2B، یک فرآیند فروش معکوس جریان می‌یابد که مشتریان را قادر می‌سازد تا مبلغ پیشنهادی خود را برای خرید یک محصول یا خدمات به خریداران (شرکت‌های تجاری) ارائه دهند. همچنین مشتریان می‌توانند با تبلیغات محصولات یک شرکت تجاری در وب‌سایت‌ها یا رسانه‌های اجتماعی خود برای این محصولات ارزش ایجاد کنند. در مدل C2B، شرکت‌های تجاری از تمایل مصرف کنندگان به مذاکره در مورد قیمت، و به اشتراک‌گذاری داده‌ها یا محصولات و در واقع تبلیغات آنها توسط مصرف کنندگان بهره‌مند می‌گردند. از سویی مصرف کنندگان نیز از مبالغ پرداختی مستقیم شرکت تجاری بابت مشارکت آنها، تخفیفات در محصولات و خدمات و انعطاف‌پذیری معاملاتی که در اثر C2B ایجاد شده‌اند متنفع می‌گردند. مدل C2B محدودیت‌های خاص خود را نیز دارد. این مدل یک رویکرد تجاری جدید است و به طور کامل مورد مطالعه و بررسی قرار نگرفته است.
از آنجا که رویکردهای C2B روش‌هایی نسبتا جدید هستند، قوانین حاکم بر آنها نظیر چگونگی حسابداری و دریافت و پرداخت پول هنوز کاملا مشخص نشده و نیاز به مطالعات بیشتری دارد. یک شرکت سنتی معمولا فقط به تعداد محدودی از افراد که در واقع کارمندان آن شرکت هستند حقوق پرداخت می‌کند ولی ممکن است در C2B نیاز به انجام فرآیندهای پرداخت و دریافت بی‌شماری بین مشتریان بالقوه وجود داشته باشد. خوشبختانه جنبه‌های مالی و قانونی معاملات C2B به خوبی در مکانیزم عملکرد بیشتر واسطه‌ها مد نظر قرار داده می‌شوند. سرویس‌هایی نظیر PayPal و Google Wallet امور پرداخت را تسهیل می‌کنند و Google Adsense نیز مبالغ پرداختی خود به صاحبان وبسایت‌ها را به صورت چک‌هایی با واحد پولی دلار پرداخت می‌کند در حالی که برای کاربران بین‌المللی نیز معادل مبلغ مورد نظر را بر حسب واحد پول رایج در کشوری که کاربر از آنجاست در سبد پرداخت قرار می‌دهد. 

 
چگونگی استفاده از C2B در تجارت
اگر شما یک شرکت تجاری هستید، می‌توانید استفاده از ابزارهایی را که بیشتر بر تعاملات با مصرف کنندگان متکی هستند مد نظر قرار دهید.این ابزارها عبارتند از: تحقیقات کسب و کار، کانال‌های بازخورد مشتریان که امکان پیشنهادات و انتقادات را فراهم می‌کنند، بحث و گفتگو با مشتریان از طریق رسانه‌های اجتماعی که روابطی را بین شما با افراد تاثیرپذیر از آن مشتریان شکل می‌دهد، و در نهایت داشتن ترکیبی مناسب از نظرات مثبت و سازنده که امکان پیشرفت و بهینه‌سازی کسب و کار را فراهم می‌کند.
به عنوان مشتری، شما باید اول از همه این ذهنیت را در خود ایجاد کنید که اکنون قدرتی دارید بیش از آن چه که همیشه داشتید. شما می‌توانید با نظرات خود مستقیما بر میزان فروش یک شرکت تاثیر بگذارید. و این بدان معناست که شما در قبال آنها مسئولیتی جدی و خطیر بر عهده دارید.
اگر چنین کاری بکنید و کیفیت ارائه بازخورد شما از طریق کانال‌های متعدد، برای شرکت کارآمد و الهام‌بخش باشد، می‌توانید خود را فردی تاثیرگذار بدانید. کانال‌های ایده‌آل برای انجام این کار اینستاگرام و Yelp هستند زیرا ساختار آنها به گونه‌ای است که بروز چنین رفتارهایی در آنها جایز است. اگر به هر ترتیب در انجام این کار موفق باشید، خواهید دید که تاثیرگذاری شما به نوعی درآمد تبدیل گردیده است.
مشتریان روز به روز بیشتر مورد توجه شرکت‌های تجاری قرار می‌گیرند. و این امر باعث افزایش تسلط و نفوذ مشتریان بر شرکت تجاری می‌گردد و از سویی با آسان‌تر ساختن فرآیند خرید نسبت به گذشته، باعث موفقیت بیشتر کسب و کار می‌گردد.در نهایت باید عنوان داشت که C2B یکی از بخش‌های جدید و در حال توسعه‌ی تجارت است ولی قابلیت این را دارد که به عنوان مدل تجاری در مقیاس وسیع برای کل شرکت  تجاری به کار گرفته شود. همانند تمامی مدل‌های تجاری دیگر، موفقیت یک شرکت تجاری در پیاده‌سازی C2B نیز وابسته به درک عمیق مقامات آن شرکت از وضعیت بازار و تمایل شرکت به استفاده از تکنولوژی‌های جدید است. در صورت رعایت این موارد، با استفاده از C2B دستیابی به مشتریان برای شرکت آسان‌تر از همیشه خواهد بود. دنباله‌روی از یک رویکرد C2B یک تصمیم راهبردی  است و نیازمند التزام به مشارکت دادن مشتری و مصرف کننده در تصمیمات و امور تجاری یک شرکت است. این امر، خود نیازمند تلاش، منابع و نظم و انضباط فراوان است.  

جهت نیاز به هرگونه مشاوره لطفا کلیک کنید .

کسب درآمد با روش C2B                  
با توجه به مطالب فوق می‌توان به این جمع‌بندی رسید که روش‌ها و استراتژی‌های کسب و کار به شدت در حال تغییر و تحول هستند. صاحبان کسب و کار پیش از این خود را تنها نیروی محرکه در رابطه با مشتریان می‌دانستند و بر این اعتقاد بودند که فقط باید به انجام کار خود بپردازند و مشتری، خودش در صورت نیاز به سمت آنها خواهد آمد. تبلیغات کسب و کار تنها به روش‌های سنتی نظیر تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات در جراید، و بیلبوردهای خیابانی محدود می‌شد. اما امروزه شرایط تغییرات زیادی داشته است. مشتریان در کنار این که مصرف کننده محصولات هستند می‌توانند عاملی برای افزایش فروش یک شرکت نیز باشند. سبک‌های تبلیغاتی دچار تغییر و تحول شده و دیگر تبلیغات به روش‌های سنتی پاسخگوی نیازها نیستند.
امروز با فراگیر شدن اینترنت در جوامع امروزی و رشد چشمگیر استفاده از رسانه‌های اجتماعی، فرصتی برای افراد فراهم شده است تا نقش خود را در پیشرفت فروش یک شرکت تجاری ایفا نموده و خود نیز از این راه به کسب درآمد بپردازند. فرآیند C2B یک معامله برد-برد بین طرفین به شمار می‌رود. مصرف کننده می‌تواند با نظرات و بازخورد مثبت خود در مورد محصولات یک شرکت، افراد بی‌شماری را به استفاده از آن محصول تشویق و ترغیب نماید و این به معنای فروش و سود بیشتر برای آن شرکت تجاری خواهد بود. از سوی دیگر، مصرف کننده با انجام این کار، پاداش و مزایایی را از آن شرکت تجاری دریافت می‌کند و این به معنای کسب در آمد به روشی آسان و بی‌دردسر برای آن شخص می‌باشد. این پاداش و مزایا می‌تواند وجه نقد یا استفاده رایگان از محصولات آن شرکت باشد. معمولا نوع پاداش طی توافقی بین مصرف کننده و صاحبان کسب و کار تعیین می‌گردد. پس مشاهده می‌گردد که در رویکرد C2B هر دو طرف معامله متنفع گشته و از این روست که این رویکرد به عنوان معامله‌ای برد-برد در نظر گرفت می‌شود.

یک راهکار مناسب برای رسیدن به جایگاهی که بتوان وارد معاملات C2B گردید داشتن رسانه‌های اجتماعی با تعداد دنبال کنندگان بالاست. فردی که چنین دنبال کنندگانی دارد معمولا فردی تاثیرگذار بوده و دنبال کنندگان به راحتی نظرات و عقاید وی را می‌پذیرند. در چنین حالتی وی می‌تواند تصاویر یا ویدیوهایی از خود در حال استفاده از محصولات یک شرکت تجاری منتشر نماید. با این کار، وی به صورت مستقیم در حال تاثیرگذاری بر روی دنبال کنندگان خود است و ممکن است تعداد زیادی از آنها با مشاهده چنین تصاویری کاملا به استفاده از آن محصول ترغیب گردند.
روش دیگر در نظر گرفتن پاداش‌ها و جوایزی برای افرادی است که به عنوان مثال در یک نظرسنجی اینترنتی در مورد یک محصول شرکت نمایند. مثلا از کاربران درخواست می‌شود تا در ازای شرکت در یک نظرسنجی، شانس بردن مبلغی وجه نقد، یا جوایز دیگر را به قید قرعه داشته باشند. با این کار کاربران زیادی در این نظرسنجی شرکت کرده و حتی از دوستان خود نیز دعوت می‌کنند تا در این نظرسنجی شرکت نمایند. بدین ترتیب به یکباره کاربران بی‌شماری در پست مربوط به آن محصول به بحث و تبادل نظر پرداخته و این کار باعث می‌شود تا این پست به صورتی ویروس‌گونه در فضای مجازی هر لحظه بیشتر و بیشتر منتشر گردد و نفرات هر چه بیشتری آن را دیده و در مورد آن صحبت کنند. در صورتی که یک شخص تاثیرگذار از دنبال کنندگان خود بخواهد که در چنین نظرسنجی شرکت کنند، سرعت انتشار و دست به دست چرخیدن پست مربوطه نیز بیشتر شده و این بهترین تبلیغ برای آن شرکت تجاری است. در حالی که چند تن از کاربرانی که در نظرسنجی شرکت کرده‌اند نیز برنده جوایزی می‌گردند و افرادی نیز که بانی این نظرسنجی بوده‌اند پاداش خاص خود را دریافت می‌کنند. بدین ترتیب نفرات زیادی از انجام این کار متنفع گشته و به کسب درآمد می‌پردازند، هم صاحبان کسب و کار و هم مصرف کنندگان.
شاید وقت آن است که شما نیز به دنیای C2B پیوسته و از مزایای آن بهره‌مند گردید. چه به عنوان صاحب کسب و کار و چه به عنوان مصرف کننده، در هر صورت با پیوستن به جمع افرادی که از این رویکرد استفاده می‌کنند می‌توانید درآمد خود را ارتقاء بخشید. اینترنت و رسانه‌های اجتماعی نکته کلیدی در راه‌اندازی کسب و کار به روش C2B هستند. شما می‌توانید با در اختیار داشتن یک رسانه اجتماعی قوی به راحتی در منزل خود نشسته، به انجام کارهای روزمره خود بپردازید، دوستانتان را ملاقات کنید یا به مطالعه بپردازید و در عین حال مشغول کسب درآمد باشید. به خاطر داشته باشید که در عصر تکنولوژی و ارتباطات، داشتن ذهن خلاق است که ضامن کسب درآمد است، نه سخت کار کردن!     

گردآورنده:

پیمان مشتاقی

جهت نیاز به هرگونه مشاوره لطفا کلیک کنید .