نخبگان کارآفرین
نخبگان کارآفرین

بررسی تفاوت‌های بازاریابی دیجیتال و سنتی

تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱/۲۶

در این مطلب قصد داریم به بررسی مفهوم بازاریابی و بررسی تفاوت‌ های بازاریابی دیجیتال و سنتی بپردازیم و متوجه شویم که کدام یک برای کسب‌وکارمان مناسب تر است.

با مفهوم بازاریابی و یا مارکتینگ چقدر آشنایی دارید؟ با انواع بازاریابی چطور؟ بازاریابی مفهوم پیچیده و در عین حال ساده است که به جهت جذب و خلق مشتری صورت می‌گیرد. بازاریابی به دو نوع بازاریابی دیجیتال و سنتی تقسیم می شود که هر یک خصوصیات خاص خود را داشته و هر یک از ابزارهای مختلفی به جهت ایجاد تبلیغات بهره می گیرند. در ادامه به بررسی تمامی این مفاهیم خواهیم پرداخت.

بازاریابی یا مارکتینگ ( marketing ) چیست؟

هر شخص می بایستی قبل از اقدام به انجام هر نوع فعالیتی اطلاعاتی هر چند مختصر در مورد آن جمع آوری کند. مبحث بازاریابی از آن دسته مباحثی است که درگیر شدن به آن نیازمند اطلاعات دقیق و تکمیلی و تفهیم چیستی بازاریابی است. دنیای بازاریابی دنیایی پیچیده است که عدم اطلاع دقیق از نحوه کار آن باعث سردرگمی شخص می شود و در مواردی او را از ادامه راه باز می دارد. اگر بخواهیم تعریف بازاریابی را در یک جمله خلاصه کنیم، می توان گفت :

" بازاریابی به مجموعه ای از اعمالی گفته می شود که هر شخص صاحب کسب و کار به جهت خلق مشتری انجام می دهد "

خلق مشتری و جلب اعتماد آن اساس موفقیت هر کسب و کاری است چرا که عدم جلب اعتماد مشتری سبب بدنامی کسب و کار در دراز مدت می شود. قبل از انتخاب نوع بازاریابی یکی از اعمالی که در امر بازاریابی حائز اهمیت است ارائه محصول با کیفیت به جهت جلب اعتماد مشتری است؛ البته در نگاهی جامع تر، نکته بسیار مهم این است که ما به کمک بازاریابی می‌توانیم پیش از تولید یک محصول، نیاز مشتریان را شناسایی کرده و راه‌حل مناسبی در جهت پاسخ به آن نیاز ارائه دهیم، در واقع این راه‌حل می‌تواند همان محصولی باشد که مشتری می‌خواهد.

بازاریابی به دو بخش کلی بازاریابی سنتی و بازاریابی دیجیتال تقسیم می شود که هر یک از آن‌ها نقاط قوت و ضعف خود را داشته و هر یک در جایگاه خود ارزشمند هستند. در ادامه به بررسی تعاریف، شباهت و تفاوت های بازاریابی دیجیتال و سنتی خواهیم پرداخت.

بازاریابی سنتی (Traditional marketing) چیست؟

همانطور که از نام آن مشخص است، بازاریابی سنتی به روش های قدیمی بازاریابی اطلاق می شود. در زمان های گذشته روش های بازاریابی سنتی، بازاریابی سنتی نامیده نمی شد، با ظهور و پیشرفت دنیای دیجیتال روش های بازاریابی دیجیتال جای بازاریابی سنتی را گرفت (البته بهتر است بگوییم در کنار بازاریابی سنتی قرار گرفت، زیرا هنوز بازاریابی سنتی کاربردهای مفید خود را دارد).

بازاریابی سنتی هیچکدام از روش های آنلاین بازاریابی را شامل نمی شود و از روش های آفلاین مانند بیلبورد، تلویزیون، چاپ تبلیغات و چاپ تراکت بهره می گیرد. بازاریابی سنتی مزایا و معایب خاص خود را دارد. بازاریابی سنتی یکی از روش هایی است که موقعیت جغرافیایی باعث محدودیت آن نمی شود. برای مثال در مناطقی که امکان برقراری ارتباط دیجیتالی وجود ندارد نصب بیلبورد یا چسباندن تبلیغات بر روی دیوار به کار می آید. از معایب این نوع از بازاریابی نیز می توان به صرف هزینه های گران، عدم بازخورد سریع در کوتاه مدت و عدم قابلیت پیگیری موفقیت تبلیغات است.

بازاریابی دیجیتال (digital marketing ) چیست؟

بازاریابی دیجیتال نوع دوم از بازاریابی است که این نوع از بازاریابی کاملا به دنیای دیجیتال و شبکه های اینترنتی وابسته است. اگر بخواهیم تعریف بازاریابی دیجیتال را خیلی کوتاه بیان کنیم می توان گفت:

بازاریابی دیجیتال شامل مجموعه همه ابزارها و فعالیت‌هایی است که برای بازاریابی محصولات و خدمات در بستر دیجیتال (وب، اینترنت، موبایل یا سایر ابزارهای دیجیتال) مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بازاریابی دیجیتال از ابزارهای قدرتمندی مانند:

  • بازاریابی توسط موتورهای جستجو (SEM)
  •   بهینه سازی برای موتورهای جستجو (سئو یا SEO)
  •   بازاریابی محتوا (Content Marketing)
  •   بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing)
  •   بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing)
  •   استراتژی محتوا (Content Strategy)
  •   تبلیغات بر اساس کلیک (PPC)
  •   اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing)
  •   تبلیغات بنری (Banner Advertising)
  •   ایمیل مارکتینگ (Email Marketing)
  •   بازاریابی موبایلی یا موبایل مارکتینگ
  •   بازاریابی از طریق همکاری در فروش (Affiliate Marketing)
  •   تولید محتوا
  •   بازاریابی ویروسی دیجیتال (Digital Viral Marketing)

بهره می گیرد که ادغام تمامی آنها سبب ایجاد بک لینک‌های متعدد و افزایش جذب مشتری می شود. از مزایای بازاریابی دیجیتال می توان وجود بستر مناسب جهت ایجاد نوآوری، خلق تبلیغات خلاقانه و ایجاد ارتباط با مشتری های بیشمار است. از معایب بازاریابی دیجیتال که می توان گفت تنها عیب آن است می توان به عدم پوشش دهی سراسری آن اشاره کرد این یعنی اینکه بازاریابی دیجیتال برای مناطقی که ارتباط برقراری ارتباط اینترنتی وجود ندارد، ناتوان است. البته با پیشرفت‌های امروزی و گسترش شبکه اینترنت حتی در روستاهای کشور، قدرت نفوذ بازاریابی دیجیتال در این مناطق حتی از بازاریابی سنتی نیز پیشی گرفته است. 

بازاریابی دیجیتال اساس کسب و کار های امروزی است چرا که تعدد در ایجاد کسب و کار های مشابه ایجاد بستری به جهت تبلیغ محصول مورد نظر و دیده شدن را میطلبد.

شباهت های بازاریابی دیجیتال و سنتی در چیست؟

شباهت چندانی در نحوه عملکرد و ابزارهای مورد استفاده قرار داده شده میان بازاریابی دیجیتال و سنتی وجود ندارد و تنها شباهت آنها در هدف آنها است که در هر دوی آنها هدف جذب مشتری و وارد شدن به دنیای رقابت کسب و کار است. بازاریابی سنتی مادر تبلیغات دیجیتال بوده و تمامی تجاربی که در بازاریابی سنتی کسب شده است به بازاریابی دیجیتال منتقل شده است. بازاریابی دیجیتال و سنتی عملا شباهتی ندارند و تنها می توانند مکمل یکدیگر باشند.

تفاوت بازاریابی دیجیتال و سنتی چیست؟

اولین و اساسی ترین تفاوت بازاریابی دیجیتال و سنتی، آنلاین بودن تبلیغات دیجیتال و آفلاین بودن تبلیغات سنتی است. دومین تفاوت اساسی بازاریابی دیجیتال و سنتی ابزارهایی است که در هر کدام مورد استفاده قرار می گیرد. از دیگر تفاوت های آنها می توان به هزینه های بالای بازاریابی سنتی اشاره کرد. برای مثال در چاپ بیلبورد یا تراکت علاوه بر هزینه ساخت و تولید آن می بایستی هزینه دیگر به جهت نصب و یا پخش آنها کرد که این مشکل در بازاریابی دیجیتال وجود ندارد و حتی توسط یک شخص نیز امکان پذیر است. در بازاریابی سنتی شخص مشتری اطلاعات اندکی در مورد جزئیات محصول می کند و همین ممکن است او را از خرید محصول نظر باز دارد ولی در روش بازاریابی دیجیتال به راحتی می توان با قرار دادن محتوای متنی و تصویری و ویدیویی اطلاعات جامعی در مورد محصول مورد نظر و یا کسب کار در اختیار کاربر قرار داد. از ابزارهای قدرتمند بازاریابی دیجیتال سرعت در پخش تبلیغات است یعنی تبلیغ مورد در مدت زمانی کمی نتیجه خواهد داد در صورتی که نتیجه گیری از روش های بازاریابی سنتی نیازمند صبر است.

و حرف آخر

مقاله فوق به جهت رفع سردرگمی کاربر مشتاق به بازاریابی تهیه شده است که چشم و گوش شخص را باز می کند و او را به مطمئن ترین روش به جهت ایجاد تبلیغات راهنمایی می کند. اگر مطالب بالا را به خوبی مطالعه کرده باشید تفاوت های بسیاری میان بازاریابی دیجیتال و سنتی وجود دارد و هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارد ولی آنچه که عیان است بازاریابی دیجیتال روش مطئمن تری است، چون قابل اندازه گیری است!